Bergen Kirkenes Bergen 2019   (29 mei t/m 10 juni 2019)
Klik op een foto voor een vergroting.

Dag 1  29 mei
We vliegen van Schiphol naar Bergen in Noorwegen. We verlaten Nederland bij de Waddeneilanden. We zien Texel, Vlieland en Terschelling voorbij komen.
In Bergen schepen we ons in op de Polarlys. De komende 12 dagen is dit ons drijvend hotel en vervoermiddel. De Polarlys is een van de schepen die dagelijks uit Bergen vertrekken naar Kirkenes langs de Noorse kust. Onderweg wordt er in diverse havens aangelegd.

Vlieland en Terschelling vanuit het vliegtuigraam. De Polarlys. (Poollicht) De komende 11 dagen ons drijven hotel en vervoer. De vaarroute. Somber weer bij het vertrek uit Bergen. De trossen worden losgegooid.
Dag 2  30 mei
Aanmeren in Ålesund. Het gaat allemaal erg vlotjes. Met behulp van de boegschroef wordt nauwkeurig genavigeerd. Vanaf de Aksla hebben we een mooi uitzicht over Ålesund. Een stadswandeling hebben we vanwege de regen afgeblazen. We hebben mooi uitzicht vanuit de hut. We kijken onder de sloepen door. Een dek hoger ben je de klos. Je kijkt dan tegen de sloepen aan.

Overal staan bakens voor de scheepvaart. Afmeren in Ålesund. In Ålesund beklimmen we de berg Aksla. Ålesund heeft een hoog Madurodam gehalte. Uitzicht vanuit onze hut op dek 5. We kijken net onder de sloepen door. We worden geplaagd door regen. De regenboog laat zich zien.
Dag 3  31 mei
Bezoek aan Trondheim. We hebben zes uur de tijd om de stad te verkennen. Net als de vorige dagen regent het. Onze paraplu's zijn stukgewaaid en liggen in een Noorse vuilnisbak. We brengen een bezoek aan de kathedraal en de oude stadswijk. Omdat het regent, gaan we snel weer terug naar ons bootje.

Het is koud en het regent in Trondheim. De kathedraal in Trondheim. De kathedraal in Trondheim. Gamle Bybro. Oude buurt in Trondheim. Vuurtoren. Meeuwen achter een vissersboot.
Dag 4  1 juni
Vandaag gaan we over de poolcirkel. Op de poolcirkel gaat 1 dag per jaar de zon niet onder. Boven de poolcirkel gaat de zon meerdere dagen per jaar niet onder. Op de Noordkaap is dat zo'n twee en een halve maand. (14 mei tot 29 juli)
Het is gebruikelijk dat Neptunus aan boord komt bij de poolcirkel. De mensen die voor het eerst over de cirkel gaan, worden gedoopt. Water met ijsklontjes wordt in je nek gegoten. Heleen geniet er zichtbaar van.
De middag brengen we door in Bodø. We drinken ons eerst biertje op een terras. Het weer wordt beter. De route gaat verder naar de Lofoten. In veel havens wordt maar een kwartier of een half uur gestopt. Te kort om de wal op te gaan. Die stops zijn alleen voor in en uitladen van goederen en passagiers. Hurtigruten probeert om zoveel mogelijk gebruik te maken van lokale producten voor de maaltijd. Vis en garnalen worden vers aan boord genomen in de haventjes..

Neptunus komt aan boord met een vat met ijsklontjes. Heleen geniet van de ijsklontjes doop. Modern gebrandschilderde ramen in Bodø. Ons eerste biertje op een terras. Het is even droog. De Polarlys in Bodø. Het uitzicht is prachtig. Later op de dag varen we de Trollfjord in.
Dag 5  2 juni
In Tromsø hebben we een paar uur de tijd. We gaan naar Polaria. Het zou een museum zijn, maar dat valt een beetje tegen. Er zijn vier zeehonden die gevoerd worden. Er worden wel twee mooie films getoond op een 120 graden scherm. Een over dieren in het poolgebied en een over het noorderlicht. Daarna belanden we in een café met treinbanken. De wc mag ook gebruikt worden als de trein stil staat.

Zeehond in Polaria in Tromsø. Zeehonden in Polaria in Tromsø. We belanden in een café dat is ingericht met treinbanken. De wc mag ook worden gebruikt wanneer de wagon op het station staat. Vanuit Tromsø vertrekken veel poolexpedities. We treffen een koortje in de kerk. De sneeuwgrens ligt lager naarmate we verder naar het noorden gaan.
Dag 6  3 juni
Honningsvåg ligt op het eiland waar de Noordkaap op ligt. De Noordkaap hebben we al eerder bezocht. De prijzige excursie slaan we over. We zien een winkel die het hele jaar in kerstsfeer is getooid. We lopen er even naar binnen. Heleen weet zich te beheersen en koopt niks. Thuis hebben we dozen vol met kerstspullen. Vanuit Honningsvåg wandelen we een berg op. Een deel van het pad is bedekt met sneeuw. Om een echte kerstsfeer te krijgen, valt er een sneeuwbuitje .Een bar met nautische inrichting kunnen we niet links laten liggen. We hebben uitzicht op de haven.
De dag wordt afgesloten met het Noordkaap buffet.
Vervolgens stomen we op naar de Barentszzee. Nova Zembla voor de boeg. Over bakboord Spitsbergen en achter ons Jan Mayen. Met een geringe zeegang genieten we van de middernachtzon. Deze keer hebben we mazzel met het weer, want het kan hier aardig spoken.

Aankomst in Honningsvåg. Honningsvåg ligt vlakbij de Noordkaap. Winkel met kerstversiering in Honningsvåg. Dit is niet de zak van Sinterklaas maar de zak van de Kerstman. Tijdens een wandeling komen we in de sneeuw. We krijgen ook nog een sneeuwbui. Na de sneeuwbui knapt het weer weer op. Uitzicht op de haven vanuit een nautisch ingerichte bar. Noren wonen in kleurige houten huizen. Noordkaap buffet. Garnalen in overvloed. Noordkaap buffet. Rendiervlees. Noordkaap buffet. Salade met maïs en ham. Kok komt het buffet aanvullen. Middernachtzon. Middernachtzon.
Dag 7  4 juni
We bereiken Kirkenes. (vlakbij de Russische grens) Vanaf hier gaat de terugreis beginnen. We doen in de middag het plaatsje Vardø aan. Er is een fort uit 1738. Je kunt er schapen houden op het dak. Meeuwen bouwen hun nest tegen een huis. De lente loopt hier achter op Nederland. In Nederland zijn de jonge vogels al uitgevlogen, maar hier zijn de meeuwen nog aan het broeden.  's Avonds genieten we weer van een heerlijk diner en daarna van het nachtelijke zonnetje.

Er zijn erg luie stoelen aan boord. Er zijn passagiers die beginnen met een breiwerkje. De volgende passagier (Heleen in dit geval) gaat er mee verder. Schildwacht in een fort in Vardø. Fort in Vardø. Je kunt schapen op het dak houden. Fort in Vardø. Het meeuwenhuis. In Nederland zijn de jongen al uitgevlogen. Hier moet het broeden nog beginnen. Terug aan boord na het passagieren. Koks scheppen het diner op. Heleen met de middernachtzon. René met de middernachtzon. Heleen met de middernachtzon. Zonnetje midden in de nacht. Voor dit effect heb ik de foto wat onderbelicht.
Dag 8  5 juni
In Hammerfest is in april 2019 een beluga in de haven naar binnen gezwommen. Is in Nederland in het nieuws geweest. Het dier had een tuigje om  van Russische makelij. Ze noemen hem Hvaldimir. Het woord voor walvis in het Noors is hval, daarna volgt de naam van een Russische politicus. Het dier wordt verdacht van spionage. Aan het eind van de dag (23:30 uur) komen we in Tromsø. De brug en huizen worden verlicht door een gekleurd zonnetje.

Beluga Hvaldimir in de haven van Hammerfest. Beluga Hvaldimir wordt gevoerd door de Noren. Hij moet er wel wat voor doen. Noors dorpje op een helling. Ook vandaag hebben we een mooi uitzicht. Eenzaam zeilbootje. Brug in Tromsø om half twaalf 's avonds. Tromsø verlicht door de middernachtzon.
Dag 9  6 juni
We verlaten om half twee 's nachts de haven van Tromsø. We zijn weer in het trein café geweest. Jernbanestasjon heet het. Geheel volgens Noorse traditie stikt het van de dronken mensen op straat. Dit is onze laatste dag boven de poolcirkel. We blijven, net als de vorige dagen, laat op om de middernachtzon nogmaals te zien, In het begin van de vakantie werkte het weer niet mee. Dat wordt nu ruimschoots goed gemaakt. Heldere "nachten" met weinig bewolking komen hier niet vaak voor.

Temperatuur en tijd in Tromsø. Nachtelijke meeuw met platvoeten in Tromsø. In de Tengelfjord staat een sterke stroming. Voor de tweede keer deze reis varen we de smalle Trollfjord in. Trollfjord. Onze laatste ”nacht” met de middernachtzon. Onze laatste ”nacht” met de middernachtzon. Morgen komen we onder de poolcirkel en is het uit met de pret.
Dag 10  7 juni
De poolcirkel wordt gepasseerd in zuidelijke richting. De passagiers kunnen een lepel levertraan krijgen als aandenken aan de passage.

Monument en baken bij de poolcirkel. Liefhebbers kunnen en lepel levertraan krijgen. Naam op de boeg. Het prettige bij zo'n zeereis is, dat je bed nooit ver weg is. Je kunt altijd even een tukkie gaan doen. Dat tukkie is wel nodig als je steeds de middernachtzon wilt zien. Van oorsprong is de Hurtigruten een postboot. De panorama salon. De bar aan boord. Half liter bier kost ongeveer €10. Glaasje wijn kost ook zoiets. Volgens de barjuffrouw is this the heart of the ship.
Dag 11 8 juni
Op de terugweg wordt korter gestopt in de havens. In Trondheim even van boord geweest. De rest van de dag gevaren. De stop in Kristansund was te kort om aan wal te gaan.

Kristiansund. Kristiansund. Zo wonen de Noren aan het water. Stokvis. Baken met aalscholvers.
Dag 12  9 juni
Vandaag komen we terug in Bergen. Het weer is er niet veranderd sinds dag 1. We wilden nog door de stad wandelen en ergens gaan eten, maar vanwege de regen gaan we naar het hotel op het vliegveld.. Morgenochtend vliegen we om zes uur naar huis.
Hieronder nog wat foto's om van te smullen. Ontbijt en de lunch is altijd een buffet. Het diner wordt meestal opgediend. Een en ander hangt af van het vaarschema.

Toetje. Aangeklede zalm met groente, aardappels en botersaus. Fruithapje als nagerecht. Fruithapje als nagerecht. Het ziet er altijd netje verzorgd uit. Tomaten salade. Er is altijd keus uit vlees of vis. Zijn deze kaasjes voor de Franse gasten? Wij lusten ze ook.